Sporters

Regelmatig sporten komt onze gezondheid ten goede. Wie in beweging blijft, houdt zijn of haar lichaam langer gezond en fit. Aandacht voor de voeten is daarbij gewenst, want tijdens het sporten komen onze voetgewrichten anders en meer onder druk te staan.

Verantwoord Schoeisel

Het is belangrijk om tijdens het sporten goede sportschoenen te dragen. Dat wil zeggen: goed passend, niet versleten schoeisel, specifiek bedoeld voor de sport die u uitoefent. Een verkeerde of slechte sportschoen kan leiden tot diverse voetklachten en blessures:

  • blauwe teennagels
  • ingescheurde teennagels (m.n. de grote teen)
  • kloofvorming aan de hielen
  • overmatig transpireren
  • blaren
  • knobbels aan de voet
  • een omzwikkende (buiten)enkel
  • pijn aan de voorvoet
  • overmatige eeltvorming en /of likdoorns onder de voet, op en tussen de tenen

 

 

Besmettingsrisico’s

Wanneer u zich na het sporten gaat douchen in een gemeenschappelijke ruimte, lopen uw voeten meer risico op het krijgen van wratten of schimmelinfecties. Door tijdens het douchen badslippers te dragen, verkleint u de kans op besmetting.
Sporten wordt een stuk minder leuk, als onze voeten niet goed functioneren. Houd ze daarom fit en gezond!

 

Waarom naar de Pedicure?

Bij pijn aan uw voet, door bijvoorbeeld een ingegroeide teennagel, eelt of een likdoorn, zult u uw voet (onbewust) anders neerzetten om de pijn te ontwijken. Door verkeerde afwikkeling van de voet, ontstaat er een verkeerde belasting en is de kans op blessures groter.

ADVIES
Als pedicure+ heb ik een professionele kijk op de gezondheid van uw voeten, Voorafgaand aan een behandeling, analyseer ik de conditie van uw voeten en inventariseer de aanwezigheid van eventuele klachten. Ook kan ik u adviseren bij de keuze van nieuwe sportschoenen.

Voor reguliere voetverzorging volstaat een regelmatig bezoek aan de professionele pedicure. Bij ernstigere klachten of specifieke medische aandoeningen, zal ik u gericht doorverwijzen naar een medisch pedicure, podotherapeut of huisarts.

Wat kunt u zelf doen?

  • Hieronder een aantal tips, waarmee u zelf al veel aan de conditie van uw voeten kunt doen:
  • Was uw voeten meteen na het sporten, liefst zonder zeep.
  • Droog uw voeten goed af, ook tussen de tenen.
  • Douche na het sporten met badslippers aan om schimmelinfecties te voorkomen.
  • Smeer uw voeten in met een voetcréme; dit houdt de huid soepel.
  • Draag goed passende sportschoenen die bedoeld zijn voor de gekozen sport. Laat u hier in een sportspeciaalzaak over adviseren.
  • Draag uw sportschoenen alleen tijdens het sporten.
  • Draag sokken die goed absorberen, bij voorkeur zonder naden.
  • Knip uw teennagels recht en niet te kort en knip geen hoekjes af, om ingroeien te voorkomen.
  • Breng regelmatig een bezoek aan Pedicurepraktijk No15
Delen via: